Robert Smithson. Foto: Jan Niks, 1971

Dit boek gaat over de hedendaagse relevantie van het oeuvre van Robert Smithson. Zijn beroemde Land Art kunstwerk Broken Circle/Spiral Hill (Emmen, 1971), tot stand gekomen in het kader van de tentoonstelling Sonsbeek 71, fungeert als een case study van waaruit zich een aantal belangrijke thema’s ontvouwen, die nog steeds even actueel zijn in de hedendaagse kunst: ‘Models of Spectatorship’, ‘Art and Ecology’, ‘Documentation’, ‘Museum, Media, Society’ en ‘The Cinematic’. Het boek brengt voor het eerst een complete selectie archiefmateriaal samen – foto’s, filmopnamen, tekeningen, teksten en brieven – gerelateerd aan Broken Circle/Spiral Hill, verspreid over verschillende archieven in Nederland en de Verenigde Staten.

 

Uitgever en initiator: Alauda Publications

Redactie: Ingrid Commandeur en Trudy van Riemsdijk-Zandee

Auteurs: Max Andrews, Eric C.H. de Bruyn, Stefan Heidenreich, Sven Lütticken, Anja Novak, Vivian van Saaze

Ontwerp: Esther Krop

ISBN: 9789081531481

Verkrijgbaar in boekwinkels of bestel online alaudapublications.nl

 

Partners: SKOR | Foundation for Art and Public Space, Land Art Contemporary

Robert Smithson: Art in Continual Movement is onderdeel van het programma Land Art Contemporary 

 

 

Het boek is gepresenteerd op 30 maart 2012 tijdens het symposium RETHINKING ROBERT SMITHSON

 

Organisatie: Alauda Publications (Ingrid Commandeur) in samenwerking met het Leids Universitair Instituut voor Culturele Disciplines (LUICD) 

Vrijdag 30 maart 2012, 10.00-17.00 uur

Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK), Prinsessegracht 4, Den Haag

 

Partners: Lectoraat Kunstenaarstheorieën en de Artistieke Praktijk, Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK); Lectoraat Art & Public Space (LAPS), Gerrit Rietveld Academie

 

RETHINKING ROBERT SMITHSON gaat over de relevantie van het werk van kunstenaar Robert Smithson (1938–1973) voor de hedendaagse kunstpraktijk. In verschillende opzichten zijn de discussies over kunst uit de jaren zeventig ook in deze tijd zeer actueel: de relatie tussen kunst en ecologie, de positie van de kunstenaar in een groeiende informatie- en mediamaatschappij en de crisis van het (neo)liberalisme. Aan de hand van twee thema’s die zijn gerelateerd aan Smithsons rijke oeuvre, Art and Ecology en The Cinematic Condition, worden belangrijke vraagstukken in de kunstpraktijk van de jaren zeventig en nu onder de loep genomen door internationaal vooraanstaande theoretici en kunstenaars.

 

Voor het volledige programma: alaudapublications.nl

 

Alauda